Ruten og gode råd

 

Ruten og gode råd

Kort over svømmeruten på Vejle Fjord:

 

 

På nedenstående link har Dansk Svømmeunion prøvet at samle gode råd om forberedelse og svømning i åbent vand.

 

http://www.svoem.org/Discipliner/Aabent-vand/Forberedelse---gode-raad/

 

 

Et par gode råd fra en erfaren Vejle fjordsvømmer til åben vand svømmere:

 

Når du vælger at svømme over Vejle Fjord sammen med en række andre svømmeglade mennesker, håber vi, at du vil forberede dig godt, for så er der nemlig en stor chance for, at du får en rigtig dejlig idrætsoplevelse.

Turen over fjorden er ca. 1400 meter, hvilket i sig selv ikke er en skræmmende distance, hvis du har forberedt dig. Imidlertid er der nogle forhold, som det kan være godt at vide, før man svømmer. Jeg har selv svømmet over fjorden mange gange, og det er et par af mine erfaringer, som jeg nu giver videre til dig i form af et par gode råd. Rådene retter sig fortrinsvis til dig, som ønsker at svømme over fjorden for første gang.

Først og fremmest skal du være opmærksom på, at fjorden sjældent er helt rolig og med spejlblank overflade. Du vil som oftest opleve, at vandet skvulper, og på meget blæsende dage kan der også være små bølger. Dette er helt ufarligt, men være forberedt på, at der er et stykke vej fra svømmehallens trygge baner og til en mørk og urolig Vejle Fjord.

Når du står ved startstedet, så kan du måske godt være lidt nervøs. Det var jeg i hvert fald første gang. Træk vejret dybt og roligt helt ned i lungerne, så du får kontrol over vejrtrækningen. Lidt sommerfugle i maven gør ikke noget. Du skal jo prøve noget, du ikke har prøvet før. Sørg for, at dine svømmebriller sidder godt fast, og at din badehætte sidder godt fast, så du ikke skal tænke på det undervejs.

Når så starten går, så tag det helt roligt. Start med at gå, og når vandet er dybt nok, tager du de første svømmetag. Brug de første 100 meter på at finde din egen rytme. Hvis du er vant til at svømme i en svømmehal, hvor du hele tiden har en fornemmelse af at komme fremad, så er turen over fjorden helt anderledes. Du vil typisk have rigtig svært ved at fornemme, at du overhovedet kommer fremad. Men tro mig, det gør du! Brug derfor ikke energi på f.eks. at kigge på bropillerne, for at se om du kommer fremad, for så virker det som om, at du står helt stille. Koncentrerer dig i stedet 100% om din svømning og om at tage gode rolige tag, så vil du efter 10-15 minutter lige pludselig opdage, at du er kommet et godt stykke fremad.

Når du har svømmet et stykke tid, og særligt på den sidste del, vil nogle få kunne opleve at få noget, der ligner en slags krampe i foden. Det skyldes dels, at kroppen har arbejdet, og dels det kolde vand. Mærker du de tendenser, kan du lave den såkaldte ”venepumpe-øvelse”, hvor du bevæger foden i vandet på samme måde, som hvis du skulle stå på tæer. Det vil få krampetendenserne til at forsvinde. Sæt bagefter tempoet en smule ned. Det hjælper også. Det er som sagt de få, som oplever det, og det er ikke noget, du skal frygte.

At svømme over fjorden er lige så meget en mental præstation som en fysisk. For nogle vil det være grænseoverskridende at svømme over så dybt vand, samtidig med at man jo ikke lige kan søge ind til kanten. Mit råd er ubetinget, at du bør bruge en våddragt! Våddragten bærer dig så meget oppe, at du vil opleve det som helt trygt at ligge i vandet. Jeg bruger selv konsekvent våddragt, fordi jeg føler mig fuldstændig tryg i den.

Et sidste tema, som jeg vil nævne her, er brandmændene, for dem tales der ofte meget om. Ja, brandmændene er trælse, og det er meget forskelligt fra år til år, hvor mange der er. Rammer du en brandmand derude, så svøm videre. Du kan alligevel ikke gøre noget ved det. Hav lidt barberskum og en skraber klar i målområdet, for er du blevet ramt, kan svigen reduceres væsentligt, hvis du barberer dig på det udsatte sted hurtigst muligt. Brandmænd er som sagt trælse, men ikke farlige, så prøv at fokusere på svømningen, hvis du skulle være så uheldig at ramme en. Ofte opdager du i øvrigt først efter svømningen, at du har ramt en, fordi det svier lidt et sted.

Og så lige til sidst: Tøv ikke med at kalde på de mange officials, som ligger tæt på svømmerne i gummibåde, hvis du får brug for det under turen. De er der kun for en ting, og det er for at hjælpe svømmerne, hvis der måtte være brug for det. Kald på dem, hvis du oplever den mindste form for ubehag eller smerter undervejs. De er der kun for din og min sikkerhed.

Rigtig tur over Vejle Fjord. Du har en stor idrætsoplevelse i vente!

 

De bedste hilsner fra Vejle Fjordsvømmer

Roland Christiansen

Direktør

DGI-huset Vejle

Willy Sørensens Plads 5

7100 Vejle